Нептун (планета)

Нептун (планета)

нептун, восьма по порядку від Сонця велика планета Сонячної системи, астрономічний знак  або . Відкрита в 1846. Середня відстань до Сонця (велика піввісь орбіти) 30.06 а. е., або 4500 млн. км. Ексцентриситет орбіти 0,0086, нахил до плоскості екліптики 1°46,4''. Повний зворот довкола Сонця (сидеричний період звернення) Н. здійснює за 164,79 роки з середньою швидкістю руху по орбіті 5,4 км/сек. Виглядає на піднебінні як (недоступна неозброєному оку) зірка 7,8 зоряної величини з кутовим поперечником, що змінюється від 2,2” до 2,4”. При сильному збільшенні має вигляд зеленуватого диска, позбавленого всяких деталей. Діаметр Н. перевершує екваторіальний діаметр Землі в 3,88 разу і складає 49 500 км. Стискування оцінюється величиною 1 / 60 . Об'єм Н. у 57 разів більше об'єму Землі. Маса складає 17,28 мас Землі (1,03×10 26 кг ), середня щільність 1,84 г/см 3 . Прискорення сили тяжіння на поверхні Н. близько 11 м/сек 2 (на 15% більше, ніж на Землі), 2-я космічна швидкість в поверхні Н. 23 км/сек. Період обертання біля осі 15,8 ч. Нахил екватора Н. до плоскості орбіти 29°. Н. має два супутники, з яких один, Тритон, відкритий в 1846 В. Ласселлом, має порівняно крупні розміри (діаметр близько 4000 км. ) і зворотний рух по своїй орбіті з періодом близько 5,9 сут. Другий супутник, Нерєїда, відкритий в 1949 американським астрономом Дж. П. Койпером, є маленьке тіло (діаметром 300 км. ) , що звертається довкола планети з періодом близько року (360 сут ) .

Н. отримує дуже мало світла і тепло від Сонця унаслідок великої віддаленості від нього, а також тому, що атмосфера Н. розсіює в простір до 83% падаючого на нього випромінювання. У спектрі Н. спостерігаються сильні смуги поглинання метану (Ch 4 ), особливо інтенсивні в червоної області через що Н. має зеленуватий колір. Рівноважна температура Н. рівна —220 °С. Радіовиміри дають біля —160°; ця температура відноситься, мабуть, до підхмарного шару і вказує на наявність власного тепла в планети. У спектрі Н. виявлені також ознаки молекулярного водню Н, проте, переважаючим елементом в атмосфері і надрах Н. є, ймовірно, гелій, на що вказує також порівняно висока середня щільність планети.

Відкриття Р. — одне з чудових досягнень астрономії. Вже через два роки після відкриття планети Уран, в 1783, А. І. Лексель, що вивчив його рух і що вперше обчислив елементи орбіти цього світила, висловив припущення, що неправильність, що виявляється, в русі Урану викликаються тяжінням невідомої ще планети, що звертається на дальшій відстані від Сонця. Пошуками такий планети в кінці 1-ої половини 19 ст зайнялися Дж. Адамс і В. Льоверье, які йшли аналогічними дорогами абсолютно незалежно один від одного. У вересні 1845 Адамі повідомив результати своїх обчислень, що містять всі елементи орбіти і положення планети на піднебінні, директорові Грінвічської обсерваторії Дж. Ері, який ознайомився з роботою Адамса лише через 9 місяців після її здобуття і не організував своєчасно пошуків невідомої планети. Приблизно в цей же час Льоверье обчислив елементи орбіти нової планети і її місце на піднебінні, про що і повідомив 18 вересня 1846 в Берлінську астрономічну обсерваторію. Планета була виявлена І. Галле в перший же вечір після одержання листа, 23 вересня 1846; вона знаходилася всього в 52'' від передобчисленого місця.

Літ. див.(дивися) при ст. Планети .

Д. Я. Мартинов.