Національний центр наукових досліджень

Національний центр наукових досліджень

Національний центр наукових досліджень (НЦНІ) Франції (Centre National de la Recherche Scientifiquc, CNRS), що веде наукову установу Франції. Підпорядковано міністерству національної освіти. Засновано в 1939 фізиком Же. Перреном. Завдання НЦНІ — розвиток і координація наукових, перш за все фундаментальних досліджень. На чолі центру коштує генеральний директор (з 1973 — Би. П. Грегорі) і колегія директорів по галузях наук. Основою апарату НЦНІ є Національний комітет наукових досліджень, який складається з 36 секцій, об'єднуючих більше 750 учених. Їх пропозиції по організації і фінансуванню наукових робіт розглядаються Директорією (33 чіл.). Бюджет НЦНІ на 1973 перевищив 1,5 млрд. франків. У 1972 в НЦНІ працювали більше 17 тис. чіл., у тому числі 6,3 тис. наукових співробітників. У розпорядженні НЦНІ два інститути (Національний інститут астрономії і геофізики в Медоне, Національний інститут ядерної фізики і фізики елементарних часток в Парижі), а також близько 200 лабораторій. Створені багатогалузеві наукові центри — в Бельвю (фізика високого тиску, фізика твердого тіла, радіаційна хімія, електроліз, магнетизм), в Жіф-сюр-Івет (біохімія, мікробіологія), в Марселе (фізика, біохімія, нейрофізіологія), у Фон-Роме-Одейо (сонячна енергія), в Орлеані (хімія мінералів, фізика високих температур, молекулярна біофізика), Страсбуре (біологія, ядерна фізика і спектроскопія), в Вітрі-Тіє (фізична хімія, прикладна органічна хімія, металургійна хімія), центри по гуманітарних науках в Паризькому районі. НЦНІ підтримує наукові зв'язки з багатьма країнами. У 1969 між НЦНІ і АН(Академія наук) СРСР поміщено безстрокова угода про наукову співпрацю, згідно з якою щорік проводяться обмін ученими, двосторонні симпозіуми і т.п.

НЦНІ видає більше 20 наукових журналів. Центр документації НЦНІ публікує реферативні журнали (18 серій по природних і технічних науках і 6 серій по гуманітарних науках).

А. М. Чикалов.